Az iskola, ahol a gyerekek gondolkodni tanulnak – Tanulhatnánk a holland példából

Az utóbbi évtizedekben Magyarországon is egyre elterjedtebbek lettek az úgynevezett alternatív iskolák, amik a régi poroszos, teljesítmény alapú, szigorú oktatási forma helyett végre elkezdtek a legfontosabbra, a gyerekek igényeire koncentrálni. Bár haladunk, nagyon messze vagyunk még attól a kreatív, ötletes, igényes és szórakoztató iskolarendszertől, ami Hollandiában van.

Hollandiában általános iskolába 4-12 éves korig járnak a gyerekek. S bár az iskola négyéves korban kezdődik, de nincs egy olyan gyerkőc sem, aki ne várná az első napot: nincs órarend, sem lecke, sem nehéz iskolatáska –  a könyveket és az írószereket az iskola adja – , az első óra pedig 8:30-kor kezdődik, tehát nem kell korán kelni. Senki sem izgul amiatt, hogy fekete pontokat kap, mert ilyen sincs, a tanárok az aznapi órarendet önállóan állítják össze az igényeknek megfelelően. Minden osztálynak két tanára van, ők tartják az órákat, amik unalmas, egyoldalú előadások helyett izgalmas, közös kutatásokra épülő utazások a tudomány birodalmába. Az első két évben csak előkészítés folyik, írni, olvasni  csak harmadikban kezdik el tanítani őket.

Mielőtt azt gondolnád, hogy így aztán senki sem tanul meg semmit rendesen, elmondjuk, hogy az alapműveltség mellett nagy hangsúlyt fektetnek a nyelvtanulásra –  a leérettségiző holland gyerekek négy nyelven beszélnek – , a matematikára, az úszásra, a biztonságos közlekedés oktatására, de arra is, hogy a tanulók elboldoguljanak ebben a mai világban. Gyerekeknek készített híradót néznek, elemzik a nagyvilág dolgait, gondolkodni tanulnak.

A miénktől teljesen eltérő hozzáállás miatt dolgozatok sincsenek, a hatodik osztálytól a tanárok maximum azért töltetnek ki feladatlapokat, hogy felmérjék, mennyire sikerült átadniuk tudásukat a gyerekeknek. Nincs görcsölés, hogy kit hívnak ki felelni, vagy mi lesz, ha szivatós dolgozat következik, a tanár állandó kapcsolatot tart fenn a gyerekekkel, így tudja meg, ki hol tart, és miben kell fejlődnie. Nagy teszt minden félévkor és év végén van, amit bizony szigorúan vesznek, de ha valaki nem ment át, azzal külön foglalkoznak, lehetőséget adnak a javításra, és segítséget nyújtanak a lemaradt diákoknak.

Bár az iskolai év korábban kezdődik, mint nálunk, az év közbeni szünetek miatt egyik gyerek sem fárad el. A szülőknek nem okoz gondot a dolog, mert nagyon sokan részmunkaidőben dolgoznak, a munkahelyeken a valóságban is rugalmas a munkaidő beosztása. A gyerkőc étkeztetését a szülőknek kell megoldania, de mivel Hollandiában a vacsora az igazi főétkezés, a legtöbb gyereke beéri néhány szendviccsel. Délben nincs gyermekfelügyelet, ezt a szülők oldják meg egymás közt, kis csoportokat szervezve.

Legalább előttünk a jó példa.

Forrás: Education News