Vekerdy: Nyáron nincs tanulás! Az erőltetett nyári gyakorlással a szülők céljuk ellenkezőjét érhetik el

Az ideális nyári szünet a gyerek kikapcsolódását, pihenését szolgálja – mondta Vekerdy Tamás a Kiskegyednek adott interjújában. A gyermekpszichológus szerint a tanulási szakaszok után tartott szünet pont az információk jobb beépülését szolgálja, ezért a szülők az erőltetett nyári tanulással céljuk ellenkezőjét érhetik el.

“Persze, az a gyerek, akivel a szülők végiggyakoroltatták a nyarat, szeptemberben ügyesebb lesz, az egész nyáron csak vakációzó gyerek pedig szeptemberre mintha mindent elfelejtett volna. De október végére kiderül, hogy a gyötrésnek még sincs jutalma. A gyakorló gyerek addigra elfárad, unja a tanulást, a vakációzónak pedig minden eszébe jut, még azt is jól csinálja, amit a szünidő előtt nem tudott.”

vakacio

Tehát nem árt aludni hagyni a gyereket, miközben azért jó, ha van valamiféle rendje, ritmusa a szünidei pihenésnek.

“Aludjon a gyerek, amennyit akar, de azért ne folyjanak szét a napjai, legyen tagolt, legyen benne valamiféle rend. Az a jó, ha van ritmusa a szünidőnek, de fontos, hogy ne taktusa, hanem ritmusa legyen. A taktus az túl gépies, az a nagyon szigorúan vett ritmus, ami nem tesz jót. A vakáció idején inkább az a fontos, hogy lazaságból, a “mégis inkább ehhez lenne kedvem” dolgokból legyen több. Szóval amennyit lehet, legyünk vele, amúgy pedig hagyjuk békén: ha utál kimenni az udvarra, hát olvasson a lesötétített szobában.”

Ez azonban nem jelenti azt, hogy az egész napos tévézés vagy számítógépezés jót tenne:

“Kutatások bizonyítják, hogy a televízió károsan hat, olyan, mint az agymosás. Megváltoztatja ugyanis az agy elektromos struktúráit, az éber állapotból az alvásra hasonlító állapot felé tolja, és az agyat külső, visszalapozhatatlan impulzusokkal látja el. Vagyis nem lesznek belőle olyan maradandó belső emlékképei, amelyek az énazonosságát segíthetik. A gyerek tízéves koráig sokkal jobb, ha a szülő limitálja a kütyük, így a televízió és számítógép használatát. Éppen azért, hogy a kisgyerekek megtanulják: felhasználói legyenek ezeknek a dolgoknak, ahelyett, hogy ezek a szerkezetek uralkodjanak felettük. Ehhez legjobb a közösen kiválasztott műsor, limitált időben és valamelyik szülővel együtt, hogy ha kérdése van, vagy megijed, legyen ott a felnőtt, aki segít és biztonságot jelent. Persze, mesélni még ennél is jobb, a hallott mesével indul ugyanis az olvasóvá nevelés, ami a gyerekek fantáziáját, kreativitását mindennél jobban fejleszti.”

A boldog szünidőhöz hozzátartozik, hogy ha már az iskola szünetel, otthon  jó legyen a hangulat, a gyerek derűs, nyugodt környezetben nőhessen fel.

“Ehhez az kellene, hogy minden családban legyen egy ember – legjobb, ha ez az anya -, akinek van ideje a gyerekekre, aki odafigyel, ha kérdezik, akivel lehet beszélgetni. Ez az érzelmi jelenlét, biztonság a legfontosabb. E nélkül lesz problémás a kamaszkor és kerülnek gyengén a felnőtt életbe a gyerekeink.”