Ugyanúgy megbecsülik tanáraikat a finnek, mint az orvosaikat – De legalább annyit is várnak tőlük

Finnország nemzetközi hírnévre tett szert eredményes iskolarendszerének köszönhetően. Ahogy a Guardian cikkéből kiderül, azért ilyen sikeresek, mert nagyon odafigyelnek tanáraik képzésére.

Finnországban nem mehet el akárki tanárnak: míg hazánkban nagyon sok olyan tanerőről tudni, aki pedagógiai készségek nélkül tanít fogcsikorgatva, mert nem lehetett belőle tudományos kutató – és ezt persze a következő negyven évben a tanulókon veri le -, a tanítónak vagy tanárnak készülő finn fiatalok 5 éves egyetemi képzésen vesznek részt, újszerű módszereket gyakorolnak a gyakorlóiskolákban. Nem gondolhatják azt, hogy már mindent tudnak, hiszen állandóan újabb és újabb tanítási módszerekkel, problémákkal, gyerekekkel találkoznak, alapelvárások közé tartozik a kreativitás, az önálló munkavégzés, alapvető, hogy elsősorban nem a tanuló kudarcának számít az, ha rossz az iskolai teljesítmény.

Ugyan sokat várnak tőlük, de legalább annyira meg is becsülik a finn tanárokat, mint az orvosokat. Tanulniuk is legalább olyan nehéz: hatalmas a túljelentkezés a finnek között a tanári szakokra. A Helsinki Egyetemen tavaly a jelentkezőknek csak 7 százaléka jutott be a tanárképzésre, ami olyan arányt jelent, mintha be akarnánk jutni az Egyesült Államok egyik legjobb egyetemére, az MIT-ra. Finnországban a tanárok fizetése nem kifejezetten magas az OECD-országok között, ebből a szempontból a középmezőnyben helyezkedik el azon a skálán, amin Magyarország az utolsó előtti, egyedül Szlovákiát megelőzve.  Finnországban tanárnak lenni viszont azért jó, mert ez a szakma magas társadalmi megbecsültségnek örvend.

Pasi Sahlberg, a Harvard Egyetem finn oktatásügyi szakértője mondta el a lényeget: “Az iskolának segítenie kellene a diákokat, hogy rájöjjenek, mik az erősségeik, a szenvedélyeik. Képessé kéne tenni az embereket arra, hogy boldog, teljes életet élhessenek. Úgy kell újragondolnunk a tanterveket, hogy a hagyományos akadémiai témákról inkább erre kerüljön át a fókusz.”