Egy lépéssel közelebb kerültünk az örök fiatalsághoz – Magyar kutatók fantasztikus felfedezése

A filmekben olyan gyakran megmutatott halhatatlanság, örök fiatalság talán mégsem annyira fikció, mint eddig gondoltuk volna. Az eddigi feltételezések szerint az öregedési folyamatot a sejtekben felhalmozódó molekuláris károsodások okozták, ami miatt a sejtek működése leáll, egyre több pusztul el belőlük, ekkor jönnek az öregkori betegségek, végül pedig a halál. Most viszont újabb szereplőt találtak az öregedés folyamatában, amit akár a jövőben ki is lehet majd iktatni.

Vellai Tibor, az ELTE – TTK Genetikai Tanszékének tanszékvezetője mesélt arról az új felfedezésről, mely szerint valójában a genomban található úgynevezett ugráló gének játszanak nagy szerepet az öregedésben. Genom alatt a szervezet örökítő információinak összességét értjük, ennek fele ugráló génekből áll, és amikor az egyik beleugrik egy másikba, ronthatja annak működését. Ha ezeknek az ugráló géneknek csökkentjük az aktivitását, megóvhatjuk a sejteket a károsodástól, így pedig az öregedéstől is.

Létezik olyan szövettípus az emberi szervezetben, ami halhatatlan

Már most tudni, hogy az úgynevezett csíravonalunkban – az a szövettípus, ami az ivarsejteket hozza létre, és ez az, amit továbbadunk az utódainknak –  ez az ugrálás nem létezik: egy kis RNS-ből álló speciális gépezet meggátolja az ugráló gének működését, ami miatt a csíravonal tulajdonképpen halhatatlan.

Vellai szerint az átlagéletkor így is egyre nő: míg 200 évvel ezelőtt az átlagéletkor 55 év volt, addig manapság már a legtöbben 80-85 év a várható élettartam. Más kutatókkal együtt most is azon dolgoznak, hogy megtalálják az öregedési folyamat mechanizmusának gyökerét, és kifejlesszenek egy olyan gyógyszert, amelyek lassítják, vagy megállítják a folyamatot. Mivel az eredmények a következő években, évtizedekben várhatók, valószínű, hogy gyermekeink és unokáink a géneknek köszönhetően vígan elélnek majd 90-100 évig is.

Forrás: Hirado.hu