Tudtad, hogy a VW Bogár ötlete egy fiatal magyar mérnök fejében született meg?

A Volkswagen Bogarat senkinek sem kell bemutatni, hiszen mindenki ismeri – de azt szinte senki sem tudja róla, hogy az idén 80 éves Bogár egy magyar mérnök találmánya. Barényi Béla még csupán 18 éves volt, mikor először papírra vetette a későbbi Bogár prototípusát.

vw

A volán mögött Ferry Porsche 1936-ban, a második Volkswagen prototípusban (V2)

Osztrák? Magyar? Csehszlovák? Barényi Bélát minden nemzet magáénak szeretné

Barényi Béla 1907-ben született a Bécs közelében lévő Hirtenbergben. Mivel édesapja magyar, édesanyja pedig osztrák volt, a különböző nemzetek mind magukénak tartják Barényit. Az osztrákok úgy emlegetik a nép autóját, a Volkswagent, mint osztrák találmányt, noha Barényi Béla nevéről le sem lehet tagadni, hogy magyar. Sőt, az sem elhanyagolható tény, hogy a Monarchia megszüntével Barényi csehszlovák állampolgárrá vált, mert édesapja pozsonyi származású volt. De nem is ez a lényeg, hanem sokkal inkább az, hogy a nagyvilág csak 20 év elteltével ismerte el Barényit a Bogár megalkotójának.

Mikor ugyanis 1932-ben Barényi éppen munkát keresett, becsengetett Ferdinand Porsche ajtaján is, akit azonban egyáltalán nem érdekelt az a könnyen finanszírozható autó, aminek a terveivel Barényi előrukkolt neki.

1955-ben már hivatalosan is a Volkswagen megalkotója

Majd mikor 1935-ben megkezdték a német népautó, vagyis a Volkswagen sorozatgyártását, Barényinek nem volt rá pénzügyi lehetősége, hogy beperelje Porschét. Erre csak 1955-ben került sor, amikor is Barényinak adott igazat a bíróság, és hivatalosan is neki adták a Volkswagen feltalálójának címét.

bb

Barényi Béla fiatalkorában (Forrás: Wikipédia)

Termékeny feltaláló

Barényi Béla, miután 1932-ben nem kapott állást a Porschénál, a konkurens Daimler-Benz vállalatnál kezdett el dolgozni. Többek között neki tudható be a modern ablaktörlő alapötlete, a könnyen hajlítható visszapillantó, az elhajló Mercedes-csillag, ami a gyalogosok érdekében jött létre, valamint a biztonsági zár az ajtókon. Barényi Béla tulajdonképpen a mai autósok biztonsága érdekében is rengeteget tett, mert ha ő nem lett volna, sok intézkedést még később hoztak volna létre. A fiatal gépészmérnök nagyon tettrekész személyiség volt: összesen 2500 szabadalmat köszönhetünk neki. Hogy legyen mihez hasonlítani, azt még eláruljuk, hogy Edison csupán ezret tudhatott magáénak.

Barényi egészen 1972-ig maradt a Mercedes-Benz főosztályvezetője, még nyugdíjasan is tanácsadóként dolgozott a cégnél. 1997-ben, 90 évesen halt meg Böblingenben, akkor, amikor Mexikóban még javában gyártották a régi jó Bogarat.

De honnan származik a Bogár elnevezés?

Feltehetőleg a New York Times egyik újságírójától, aki egyszer kis fényes bogárként (“little shiny bug”) emlegette a Volkswagen híres modelljét.

1935-ban, az autó bemutatóján furcsa módon épp nem indult be a motor. De két évvel később már 24 lóerővel, egészen 100km/h-s sebességgel tudott száguldani a népautó. 2003-ban fejezték be az eredeti modell mexikói gyártását, mindaddig több, mint 21 millió Volkswagen Bogarat adtak el.

Barényi Béla még élt, mikor 1994-ben megkapta a legmagasabb szakmai elismerést, az autógyártók Oscar-díját, vagyis a Rudolf Diesel aranyérmet, és felvették őt a detroiti Autóipar Halhatatlanjainak Csarnokába, ahol találmányainak külön termet szenteltek.

Forrás: tagesspiegel.de, player.hu

O. M.