Itt az új pedagógus-értékelő rendszer, a PÖCS

Nehéz elhinni, de eljött az az idő, amikor nyugodtan le lehet írni, hogy PÖCS, így szépen nagybetűvel, sőt: a tanárok teljesen szabályosan PÖCS-ölnek, létrehozták ugyanis a Pedagógiai Önértékelő Csoportot.

Ennek több feladata is lesz: lényegében egy belső ellenőrző szervezetről van szó, amelynek visszajelzést kellene adnia arról, a tanárok mennyire tartják be a nemzeti alaptantervet.

A négypontos értékelés során figyelik az óravázlatokat, a tanmenetet, a tanításon kívüli tevékenységeket – az jó pont, ha valaki kirándulni jár a gyerekekkel – , ennek érdekében pedig évente minimum kétszer személyesen is felmérik a tanárok “hajlandóságát”.

A PÖCS egyeztet a Belső Ellenőrző Csoport, azaz BECS tagjával, a pedagógus pedig maga is megnézheti a róla készített értékelést, és 77 szempont alapján magát is jellemeznie kell.

Mindez elég sok időt elvesz (a gyerekektől, a tanításra való felkészüléstől, azaz az érdemi munkától), így a tanárok sokat PÖCSölnek majd. Nem csoda, hogy nagy részük nem ért egyet az újabb értékelő rendszerrel, ráadásul az, hogy a pedagógusok egymást véleményezik, nagyon rossz hatással lehet a közösségre. Hiszen a rendszer kivédhetetlenül elősegíti a szimpátiaszavazást – a szubjektív értékítélet,  az egyéni szimpátia előtérbe helyezése ellenőrizhetetlenül szerepet játszhat a másik tanár értékelésében.

Mindennek ellenére a PÖCS bizony ellenőrizni fog, munkáját már meg is kezdte.

Az Oktatási Hivatal egyébként kézikönyvet is készített a PÖCS-höz, hátha néhány fiatal tanár még nem tud róla mindent.

Forrás: Eduline