Tudtad? Ilyen félelmetes dolgok történnek a testeddel, ha nem alszol

Azt a napi 7-8 órát nem véletlenül kéne mindenkinek végigaludnia, agyunk és testünk olyan változásokon megy keresztül a kialvatlanság miatt, amelyek betegségekhez, extrém kialvatlanság esetén pedig halálhoz vezethetnek.

Így kezdődik: fejfájás, fokozódó éhségérzet, elhízás

Már csak néhány órányi alváshiány is rontja a koncentrálóképességünket, és a hangulatunkat. Ezután jön a fejfájás, a szellemi éberség hiánya, a fokozódó éhségérzet, a zabálás, hosszú távon pedig az elhízás. Ha nem alszunk eleget,  az étvágyat szabályozó hormonok egyensúlya felborul – az étvágyszabályozó hatású leptin szintje csökken, a zsírsejtek által termelt, alváshiánykor megnövekedett szintű ghrelin több kalória fogyasztására késztet. A felesleget nem tudjuk ledolgozni, hiszen álmosan nem tudunk hatékonyan sportolni, nincs is kedvünk hozzá, erőtlennek, gyengének érezzük magunkat.

Magas vérnyomás, cukorbetegség, depresszió, szívbetegség

Az elhízás és a mozgáshiány már hozza magával  a magas vérnyomást, a cukorbetegség – az alvás nélkül töltött éjszakák után a test vércukorszintet szabályozó rendszere károsodik – , a szívbetegségek kockázatát, nem is beszélve a stresszhormonok megnövekedett szintjéről, ami nemcsak a szívünknek árt, de egész szervezetünkre kihat, így akár depressziósak is lehetünk. A férfiaknál még nagyobb a kockázat, az alváshiány bizonyítottan növeli a szívbetegség és a halál kockázatát.

Figyelemzavar, halál

Apropó, halál: az alváshiány okozta figyelemzavar nemcsak a munkahelyünkön rontja a teljesítményünket, de kifejezetten balesetveszélyes is, főleg ha vezetünk – fáradtan vezetni ugyanis majdnem ugyanolyan, mint részegen. Látásunk eleve nem működik jól ilyenkor, gyakori a kettős látás, vagy a homályos érzékelés.

Az alváshiány egyébként baleset nélkül  is halálhoz vezethet, egy 2010-angol tanulmány szerint egyértelmű az összefüggés a rövid alvásidő és a korai elhalálozás között. Ha ez nem lenne elég, azt is tudjuk, hogy alvás nélkül az ember nem életképes, “csak” 80-100 órát tartó folyamatos alváshiányra van szükség, és már végünk is.

Legyengül az immunrendszer

164 ember bevonásával készítettek kísérletet, és a kutatók arra jutottak, hogy akik öt órát, vagy annál kevesebbet alszanak, jóval gyakrabban kapnak el fertőzéseket, mint azok, akik legalább hét órán át húzták a lóbőrt.

A szexnek is annyi

Álmosan az ágyban is csak aludni tudunk, a szexuális vágy férfiakban és nőkben egyaránt csökken, az iszonyatos fáradtság és a feszült idegállapot pedig mindenhez vezet egy párkapcsolatban, csak szexhez nem.

Nyolc óra kell, vagy elég kevesebb?

Nagyon sokan mondják azt, hogy képtelenek nyolc órát aludni, öttel is beérik, és kipihentnek érzik magukat. A kutatók szerint a népesség öt százaléka valóban beéri ennyi alvással, de a többieknek bizony ennyi nem elég. Ha nem tudjuk pontosan, szervezetünk mennyi alvást igényel, figyeljük meg, hogy nyaraláskor, pihenéskor mikor álmosodunk el, akkor aludjunk is, és reggel csak akkor keljünk, amikor kipihentnek érezzük magunkat.

Forrás: Iflscience