Így jelzi a testünk, hogy nincs szüksége több vízre

Tényleg szükségünk van napi 3-4 liter vízre? 

Ha sok vizet iszunk, bőrünk megszépül, feltöltődik, és bár sokszor kell menni pisilni, tagadhatatlanul energikusabbak, egészségesebbek és szebbek leszünk tőle. Sokan próbálták már ki, hogy a napi jó esetben egy literes vízfogyasztásukat legalább kettőre emelik, és mindegyikük beszámolt a pozitív hatásokról.

Igen ám, de hol van a határ?

Napi 3-4 liter vízre is szükségünk van? Egy több intézetet összefogó, Monash Egyetem által vezetett kutatás szerint nem. Kiderült ugyanis, hogy szervezetünknek van egy olyan folyadékfelvevést szabályozó működésmódja, ami megakadályozza azt, hogy túligyuk magunkat.

A dolog a nyeléssel függ össze

Ha az agyunk azt érzi, hogy elég vizet vittünk be a szervezetünkbe, és nincs szüksége többre, akkor okosan jelzi, hogy állj – mi ilyenkor hirtelen úgy érezzük, egy kortyot sem bírunk már lenyelni. Az agyunkban ilyenkor aktiválódik egyfajta nyelési gátlás, miután a szervezetbe túl sok folyadék került. Ez a mechanizmus segít biztonságos szinten tartani a testünkben lévő vizet.

Ez pedig így van jól, így van egyensúlyban szervezetünk vízszintje. Éppen ezért a kutatók azt ajánlják, hogy tartsuk tiszteletben ezt a mechanizmust, és akkor, annyit igyunk, amennyire szomjasak vagyunk. Ha testünknek ezen túl plusz folyadékra van szüksége, akkor azt jelezni fogja.

Mindig érzünk szomjúságot, amikor vízre van szüksége a testünknek?

Ez a tudományos eredmény egyébként addig állja meg a helyét, amíg nem gondolunk bele abba, hogy a korral egyre csökken a szomjúságérzet, és mondjuk az idősek körében igenis nagy probléma, hogy nem isznak elég vizet, pedig kellene, hogy jobban legyenek. Vagy a gyerekeknél, akik egész nap elrohangálnak két korty gyümölcslével. Persze, ha az anyukák megállítják őket hogy most akkor muszáj inni egy pohár vizet, akkor általában kiderül, hogy igazából nagyon szomjasak, csak a játék hevében nem figyeltek rá.

A túlivás káros hatásai

Ezzel együtt a kutatók felhívták arra a figyelmet, hogy a túlivásnak, tehát a napi akár 4 liter víznek (és most nem olyan helyzetekről beszélünk, amikor sport vagy meleg miatt izzadunk) káros hatása lehet, mert felboríthatja a sóháztartást, és vízmérgezést is kaphatunk. A sportolók közül nem egy esett kómába vagy halt meg azért, mert túl sok vizet ivott, szervezete nátrium-szintje pedig annyira leesett, hogy az okozta vesztét.

Forrás: Newswise