Büntetés helyett meditálni küldik a rosszalkodó gyerekeket egy általános iskolában

Minden iskolában gondok vannak a fegyelmezéssel, a tanárok csak büntetnek, próbálják kezelni és megelőzni a rázós helyzeteket, de mintha nem hatna semmi. A Baltimore-i (!) Robert W. Coleman Általános Iskolában viszont helyreállt a rend, és szinte senkinél sincs szükség büntetésre, amióta a gyerekek rendszeresen meditálhatnak.

Az iskolában  két éve rendszeres relaxációs-meditációs foglalkozásokat tartanak a Holistic Life alapítvány programjának részeként.

Baltimore-i gyerekek meditálnak

Baltimore-i gyerekek meditálnak

Aki rossz volt, az nem büntetést kap, hanem mehet  a Mindful Moment névre keresztelt meditációs szobák egyikébe, ahol viselkedésterapeutával beszélhet az érzéseiről, megnyugodhat, meditálhat.

meditacio

Ebben a két évben annyira megváltozott emiatt az egyébként nehezen kezelhető  gyerekek viselkedése, hogy senkit sem kellett elküldeni az iskolából tarthatatlan viselkedése miatt , sőt, komolyabb megrovás sem történt – nem volt miért.

Itthon is jó lenne

A meditáció (és ez nem egyenlő a vallással, az agymosással, a kényszerített zümmögéssel, inkább a test és a lélek ellazításához hasonlít) ereje hatalmas, ezt egyre több kutatási eredmény bizonyítja, ezért szerették volna magyarországi iskolákban is bevezetni a módszert. A szülők azonban megijedtek, mert rengeteg tévhit kering a meditáció körül, és a szakképzetlen testneveléstanárok sem segítettek a helyzeten – így aztán hiába volt Bagdy Emőke szakértelme, a relaxációs program mégsem került be a Nemzeti alaptantervbe. Ennek okairól a HVG-nek adott interjújában mesélt:

“Hiába vagyunk az egészségvédelem szempontjából már az utolsó órában, mégsem érett még meg rá az idő, hogy bevezessük. Nem volt hozzá előzetes felkészítés a pedagógusok közt, de főként nem volt ismertté téve a szülők számára. Nehéz tulajdonítások terhelik a relaxációt, és a lazításhoz kapcsolódó tudományos metódusokat. Kiderült például, hogy az autogén tréningről tévesen azt hiszik, a keleti kultúrából jön. Aki ezt kidolgozta, egy német, Schultz nevű pszichiáter volt, de őt is méltatlanul támadták. Számos félreértés és félremagyarázás övezi az egész programot. Tévesen értelmezik pl. a meditációt, amelyet valamiféle kártékony tudatmódosításnak vélnek. (…) De volt súlyosabb is: hogy ezzel becsempésszük a buddhizmust, és mentális úton befolyásoljuk a diákokat. Sajnos, komoly vallási körök is attól félnek, hogy valami veszélyes befolyás történhet egy relaxáció során, ami olyasféle, mint egy mentális fertőzés.

Köztudott, hogy az ártalmas stresszek, melyeket nem tudunk kezelni, magas idegrendszeri és testi feszültségszintet tartanak fenn. A feloldásra és feldolgozásra azonban nincsenek eszközeink, ezért gyakorta belebetegszünk. Szükségünk van olyan módszerek megtanulására, amelyekkel csökkenthetjük az ártalmas feszültségeket. Magunknak kell ezt megtanulni és alkalmazni, mert részvétlen kultúránkban senki sem törődik eléggé a másik ember bajával. A relaxációs módszerek igen sokfélék, de közös vonásuk, hogy tudományosan igazolt utakon érik el a vegetatív idegrendszer működésének áthangolását. A stressz okozta tehetetlenségi helyzetekben a szervezet védekező, készültségi állapotba kerül: az izmok megfeszülnek, a szívverés felgyorsul, a vérnyomás megnő, stb. Ezeket a testi következményeket mindenki ismeri. Ha az előidéző helyzetet nem tudjuk megszüntetni, ha tehetetlenek vagyunk, ez a rossz, úgy nevezett distressz állapota. Ezen kell tudnunk úrrá lenni, meg kell tanulnunk kezelni, anélkül, hogy belebetegednénk. (…)Az európai kutatásokon túl például japán kutatások is rendelkezésünkre állnak, szinte mindent tudunk a tengernyi pozitív hatásról. A testi-lelki feszültség csökken, az endorfintermelés fokozódik, az immunrendszer erősödik, a vérnyomás rendeződik, a szervezeti simaizmok is ellazulnak, még a káros szérum koleszterinszint is csökken. A szerveket megbetegítő, pusztító stresszhatás csökken. A közérzet javul, létrejön a lelki kiegyensúlyozottság.”

Forrás: Hlfinc